FAIL (the browser should render some flash content, not this).

 

Planificación

 

Lingüística del Discurso y Redacción

 

 

 

 

Establecimiento Instituto de Profesorado N° 7
Sección Inglés
Curso Tercero
Espacio curricular Lingüística del Discurso y Redacción
Período Lectivo 2009
Profesor/a Ana Isabel Sarbach
N° Horas  

 

Fundamentación

Este espacio curricular dictado en inglés está destinado al examen de las propiedades y relaciones del significado semántico (lógico) y pragmático en sus dimensiones léxica, oracional y textual .Su objetivo principal es el de focalizar el análisis del texto, la significación y el valor comunicativo, la textura y el desarrollo proposicional. Recientemente, se ha incorporado al estudio tradicionalmente lingüístico del discurso el análisis social que aporta desde otras disciplinas una visión diferente del mismo .Este enfoque no hace más que reforzar la idea de lenguaje como institución en tanto cruce de instancias; este aspecto es particularmente interesante para el futuro docente ya que repasa concepciones tradicionales del lenguaje y las actualiza al analizar el papel del sujeto hablante entendido éste como productor de sentido.


Objetivos:

  • Permitir a los futuros docentes la comprensión de las dimensiones del texto y la textualidad.
  • Familiarizarlos  con el conocimiento de las macroestructuras y superestructuras , así como las vinculaciones de textos y contextos.
  • Comprender y analizar las diferencias entre los modos discursivos y orales.
  • Reconocer la intencionalidad del hablante o escritor y analizar las inferencias potenciales de las distintas referencias.
  • Analizar los propósitos comunicativos específicos y las diferencias o similitudes con los modos discursivos del español.
  • Contenidos Conceptuales:
  • Linguistics forms and functions. The functions of language. The transactional view. The interactional view. Spoken and written language. Manner  of production .Written and Spoken texts. The relationship between Speech and Writing .Differences in form between written and spoken language. Sentence and utterance. On data. Rules vs Regularities. Product vs process .On context
  • The role of context in interpretation. Pragmatics and discourse context. Reference. Presupposition. Implicatures. Inference. The context of situation. Features of context. Co-text. The expanding context. The principles of local interpretation and of analogy.
  • Topic and the representation of discourse context. Discourse fragments and the notion topic. Sentential topic. Discourse topic. Topic framework. Presupposition pools. Sentential topic and the presupposition pool. Relevance and speaking topically. Speaker´s topic. Topic boundary markers. Paragraphs. Paratones. Discourse topic and the representation of discourse content. Memory for text content. Representing text-content as a network.
  • Staging and the representation of discourse structure. The linearasation problem. Theme. Thematisation and staging. Staging. Theme  as main character .Titles and thematisation. Thematic structure. Natural order and point of view. Theme, thematisation and staging.
  • Information structure. The structure of information .Given and new information. Halliday´s account of information structure. Tone groups and tonics..Identifying the tone group. The tone group and tha clause. Pause definite units.The function of pitch prominence. The psychological structure of givenness A taxonomy of information status.
  • The nature of reference in text and in discourse. What is text? Cohesion. Endophora. substitution. Discourse reference .Reference and discourse representations. Referring expressions. Pronouns in Discourse. Pronouns and antecedents nominals and predicates. Interpreting pronominal reference in discourse.
  • Coherence in the interpretation of discourse. Coherence in discourse. Computing communicative function. Speech Acts. Using knowledge of the world. Top-down and bottom-up processing. Representing background knowledge. Frames. Scripts. Scenarios. Schemata .Mental models. Determining the inference to be made. Inferences as missing links .Inferences as non-automatic connections.

Metodología de trabajo:
Lectura   y reflexión sobre lecturas asignadas. Aplicación de temas aprendidos a textos escritos y orales. Presentación oral sobre un tema asignado a cada alumno. Exámenes parciales y examen fina

 

BIBLIOGRAFÍA

  • AUSTIN,(1962)How to do Things with Words OXFORD
  • CHAFE,(1974)The recall and verbalization of past experience INDIANA UNIVERSITY PRESS
  • HALLIDAY,(1978) Language as social semiotic, EDWARD ARNOLD
  • TRUDGILL,(1974),Sociolinguists,PENGUIN BOOKS
  • WIDDOWSON,(1979),Rules and procedures in discourse analysis,OUP
  • BROWN,YULE(1983) Discourse Analysis,CUP
  • CRYSTAL,DAVID(2004)Language Death , PENGUIN

Instituto de Enseñanza Superior Nº 7 "Brigadier Estanislao López"
Estrugamou 250 - (2600) Venado Tuerto - Santa Fe - Argentina
Te: [54] (03462) 421 514
Inicio Fines SecretaríasCarreras InscripciónAlumnosDocentesCampusNoticias