FAIL (the browser should render some flash content, not this).

 

Planificación Anual:

 

Psicolingüística

 

 

 

 

Establecimiento Instituto de Profesorado N° 7
Sección Inglés
Curso Segundo
Espacio curricular Psicolingüística
Período Lectivo 2010
Profesor/a Javier Majul
N° Horas  

 

 Fundamentación

               Es importante conocer la lengua y sus métodos para llegar al conocimiento.
Este estudio científico es un campo nuevo pero describe el aprendizaje del lenguaje inconsciente y consciente y su aprehensión, producción, comprensión y disolución.
La discusión de los tópicos y proyectos provee procedimientos analíticos y enfoca propias opiniones. Esto permitirá comprar y contrastar el estudio del idioma inglés con el de la propia lengua.

 

Síntesis explicativa

 

               Este espacio curricular dictado en inglés constituye una introducción al estudio de los procesos mentales involucrados en la adquisición y desarrollo del lenguaje abordado desde diferentes perspectivas: innata, cognitiva y funcional. Dichos procesos serán analizados en función de la incidencia de factores neurológicos, psicomotores, cognitivos, lingüísticos y socio-afectivos.
Este espacio constituirá el marco teórico que sustente el acercamiento didáctico en el proceso de adquisición/aprendizaje de la lengua extranjera. El mayor énfasis estará en torno a las problemáticas que caracterizan a los fenómenos de adquisición y desarrollo de la interlengua, vinculando los conceptos lingüísticos con los psicolingüísticos.

Objetivos

Que el alumno analice:

  • La génesis del lenguaje.
  • La adaptación fisiológica y psicológica.
  • El desenvolvimiento de la lengua oral y escrita.
  • Las propiedades de la lengua.
  • Los procesos de formación.
  • La morfología de las palabras.
  • La adquisición de la primer y segunda lengua.
  • El lenguaje de los signos.
  • El lenguaje, la sociedad y la cultura, su relación.
  • Los procesos de adquisición, producción, comprensión y disolución de la lengua.
  • Factores que intervienen en el desarrollo del interlenguaje.

 

Temario Analítico

Unit 1: Introduction.
  • The scope of psycholinguistics. Definitions.
  • The linguistic sciences. Branches.
  • Linguistic concepts: Opposite pairs. Glossary.
  • The designed features of language.
  • Language: Origin. Developing of writing.
  • History
  • Animal communication vs. human language.
  • Modern linguistic movements: Historicism, structuralism, functionalism, generativism.

 

Unit 2: Acquisition.
  • Developmental psycholinguistics.
  • Iconic and symbolic language.
  • Cooing:

Marginal and canonical bubbling segmental phonemes. Suprasegmental ideomorphs, egocentric speech.
The birth of grammar, holophrastic stage. Two utterance stage, pivots slots. Phrase structure rules. Innateness.

  • Universal grammar.
  • Children’s creativity. Stages of psycholinguistics.
  • Development. Rate and stage. Negatives and Wh-.
  • First language acquisition.
  • Foreign language learning. Methods.
Unit 3: Production.
  • Conceptualization. Syntactic + imagistic thinking formulation. Slips of the tongue. Spoonerisms.
  • Planning of higher level of speech. Sociolinguistics.
  • Articulation resonance. Co articulation. PET.
  • Self monitoring. Second language acquisition, mistakes, feedback, performance and competence.
  • Semantics: word formation process. Sense relations.
  • Sounds: sound patterns.
  • Morphemes: morphological processes. The morphology of derivation.

 

Unit 4: Comprehension.
  • Sounds: Phoneme restoration effect.
  • Voice onset timing.
  • Categorical perception.
  • Words: parallel distributed processing. Logogens.

Tip of the tongue. Bathtub effect. Schematic knowledge. Spreading activation. Networks. Morphology.

  • Sentences: Phrase structure. Transformational generative grammar. Syntax. Derivational theory of complexity. Automatic transition & networks. Garden pathing.
  • Texts: mnemonists. Exercises to check comprehension

 

Unit 5: Dissolution
  • Neurolinguistics and language loss.
  • The evidence from aphasia: Neurolinguistics. Corpus callosum, hemispheres, motor cortex. Broca’s area. Wernicke’s area.
  • Aphasias: the surgical evidence. Aphasiology. Hemispheroctomy. Neuroplasticity. Canalization. Split brain operation.
  • Speech and language dissolution from non-damage brains.
  • Johnson’s Theory. Orton/Travis’ Theory. Stuttering and autism.
  • Inertial disorders. Down’s syndrome. Aging.

LTM – STM – Alzheimer’s disease.

 

Unit 6: Language and society.
  • Sociolinguistics, ethnolinguistics and psycholinguistics.
  • Accent, dialect and idiolect. Pidgin Creole.
  • Bilingualism – code. Switching – diglossia.
  • Geographical variation.
  • Language: sex and gender.
  • Language and identity.
  • Language and culture.
  • The Whorfian hypothesis.
  • Linguistic relativism.

 

PRUEBAS PARCIALES Y/O MONOGRAFÍAS U OTROS TRABAJOS EXIGIDOS

  • Dos exámenes parciales y/o monografías según criterio del profesor. Los exámenes parciales podrán ser escritos u orales.
  • Trabajos prácticos (la cantidad de los mismos será determinada en el transcurso del año lectivo), según criterio del profesor:                                                                       

 Uno en primer cuatrimestre
Uno en segundo cuatrimestre

PROCEDIMIENTOS DE EXAMEN O EVALUACIÓN FINAL

  • Examen oral

 

ESPECIFICACIONES PARA ALUMNOS QUE LIBRES O SEMIPRESENCIALES

  • Será obligatorio abordar las siguientes temáticas: “Language and Identity, “Language, Gender and Educational Change” “Language as a cognitive skill” Autores sugeridos: Steven Pinker y Bonny Norton.

BIBLIOGRAFÍA

  • Psycholinguistics – Scovell – Oxford University Press 1997
  • Language: the basic. Trask, R.L. (1995-1996) - Routledge
  • Linguistics – Widdowson, H.G. (1996) - Oxford University Press
  • Language and Linguistics: An introduction – Lyons, John (1981) - Cambridge University Press
  • Linguistic - Crystal, David (1971) - Penguin Books.
  • What is Linguistics? - Crystal, David (1974-1985) – Edward Arnold
  • The Essentials of Linguistics Sciences – Nars, Raja T. (1980) Longman
  • Understanding Language: An Introduction – Fowler, Roger (1974-1978) Routledge & Kegan Paul
  • Saussure y los fundamentos de la Lingüística – Sazbon, José (Selección y traducción de textos)(1993) – Centro Editor de América Latina
  • Saussure y Chomsky: Introducción a su lingüística - Velilla Barquero, R (1974) – Editorial Cincel
  • Introducción a la problemática de las corrientes lingüísticas contemporáneas – Fuchs, Catherine – Le Goffic, Pierre (1975-1979) Hachette
  • An Introductory Transformational Grammar – Liles, Bruce L. (1971) – Prentice - Hall, Inc.
  • Chomsky – Lyons, John (1970-1977-1991) – Fontana Press
  • Semantic – Palmer, Frank R. (1977) – Cambridge University Press
  • Arguments for a non-transformational Grammar – Hudson, Richard A. (1976) – The University of Chicago Press
  • A short history of linguistics – Robins, R.H. (1967) – Longman
  • Language (Volume I) – Osherson, D.N. And Lasnik, H (ed.) (1990) – The MIT press, Cambridge, Mass
  • Sociolinguistics – Hudson, R.A. (1990) – Cambridge University Press
  • The Study of Language – Yule, George (1999) – Cambridge University Press
  • Identity and Language Learning – Norton, Bonny (2000) – Longman
  • Grammar – Palmer, Frank (1998) - Penguin

Instituto de Enseñanza Superior Nº 7 "Brigadier Estanislao López"
Estrugamou 250 - (2600) Venado Tuerto - Santa Fe - Argentina
Te: [54] (03462) 421 514
Inicio Fines SecretaríasCarreras InscripciónAlumnosDocentesCampusNoticias